Campusweek in Alicante - Reisverslag uit Alicante, Spanje van Shanna Vrede - WaarBenJij.nu Campusweek in Alicante - Reisverslag uit Alicante, Spanje van Shanna Vrede - WaarBenJij.nu

Campusweek in Alicante

Blijf op de hoogte en volg Shanna

09 Februari 2018 | Spanje, Alicante

Zondag 4 februari moesten wij om 14:00 uur in Alicante zijn, de mensen die mij goed kennen weten dat ik altijd veel te vroeg ben dus ook dit keer waren wij er al om 13:00 uur..
Wij zijn met de bus naar het station gegaan en daar hebben we een taxi genomen naar het hotel van de universiteit. Wij konden gelijk inchecken en ik werd intens gelukkig van de bedden. Om 16:00 uur moesten wij beneden verzamelen met de 30 andere Nederlandse studenten, wij gingen met de tram naar een kookcursus waar wij paella gingen maken. Ik had het nog nooit gegeten en het was ook niet zo'n succes, maar het hoort erbij. De sangria beviel me zeker wel. Na het eten konden wij nog even de stad in en daarna hebben wij spelletjes gespeeld op de kamer om elkaar wat beter te leren kennen. Het was een geslaagde eerste dag en daardoor had ik nog meer zin in de komende dagen.

De eerste lesdag van de campusweek begonnen wij met 4 uur praktijk. Eerst gaven de docenten wat voorkennis in het Spaans en Engels wat wij konden tegen komen en gebruiken op ons stage. Daarna werden wij in twee groepen gedeeld, de ene groep begon met het bloedafnemen en de andere groep met hechtingen verwijderen uit varkenspoten..
Ik begon met bloedafnemen, maar ik vond het doodeng. Gelukkig mocht ik Marcela prikken en het ging bijzonder goed ookal zat mijn hart echt in mijn keel. Ik ben heel dankbaar voor deze ervaring. Ik heb twee keer bloedafgenomen en nu kan ik met deze ervaring en meer zelfvertrouwen bloed afnemen bij een echte patiënt. Marcela heeft mijn bloed afgenomen en ik was echt trots om haar zo te zien, ik hou er echt van om iemand te zien groeien waar je veel om geeft. Na het bloed afnemen moesten wij naar die varkenspoten... ik werd er zo intens misselijk van, je zag gewoon nog het bot, de nagels, echt het was niet om aan te zien. Dus ik heb snel drie hechtingen eruit gehaald en klaar, het is wel een goede leer methode want de huid lijkt net op dat van een mens alleen dan 100x viezer.
Wij hadden hierna lekker twee uur pauze, dat betekend tijd voor siësta!! Na ons middagdutje hadden we nog eens drie uur Spaans, echt de basis maar daar begin je mee natuurlijk. Het was nog leuker om echt op te letten omdat de Spaanse leraar niet vervelend was om naar te kijken.

Dag twee hadden wij ook weer een lange leerdag, eerst Spaans, toen siësta en daarna weer praktijk. Tijdens praktijk gingen wij maagsondes inbrengen op elkaar. Bij de eerste groep had een meisje de sonde in haar longen gekregen waardoor de rest de sonde niet meer durfde in te brengen of laten inbrengen wat best logisch is. Maar ik zat in een stoere groep en om de buurt ging er een tweetal zitten en zat de ene meid met een sonde in de ander haar neus te porren. Ik ging een sonde inbrengen bij Marcela, de sondes zijn hier wat groter dan in Nederland en Marcela is maar een klein persoon. Ik had alles netjes klaar gelegd en de sonde afgemeten. Ik heb vijf pogingen gedaan maar het ging gewoon echt niet. Mars zat te kokhalzen en het was gewoon niet chill, maar goed wij hebben beide vaak gezien hoe het moest en ik heb het tijdens mijn eerder stages ook al gehad en ik weet hoe het voelt. Ik hoop dat mijn eerste patiënt en grotere neus doorgang heeft. Na de sondes gingen wij de pop Pepe een katheter geven, dit gaat in Spanje ook iets anders dan in Nederland maar het principe blijft hetzelfde. Tijdens alle handelingen die wij doen moeten wij ons ook constant in het Spaans voorstellen en vertellen wat er gaat gebeuren, net zoals je dat ook in Nederland doet.

Dag drie stond er niks op een agenda maaaar natuurlijk hadden ons begeleiders een activiteit geregeld. Om 13:00 uur moesten wij bij het busstation van Alicante zijn. Vanaf daar begon een speurtocht van ongeveer drie uur, gelukkig zat ik in een super leuke groep en scheen de zon lekker. De speurtocht door Alicante eindigde bij een kasteel boven op een berg. De bedoeling was om deze te beklimmen maar wij liepen langs de lift en die is dan moeilijk te weerstaan.
Boven had je het uitzicht over Alicante, de boulevard en de haven. Echt wel de moeite waard als je ooit deze kant op komt.
De dag hadden wij afgesloten met een etentje bij Sale & Pepe, wij waren met dertig man en het was oprecht heel gezellig. We hebben daar goed gegeten en genoten van de wijntjes en sangria. Daarna ben ik met Joëlle, Marcela en Chantal opzoek gegaan naar muziek om wat dansjes te doen en wij kwamen uit bij een shishabar en uiteindelijk waren wij om half 2 thuis.

De vierde dag hadden wij weer les, tijdens Spaans kregen wij nog meer basis Spaans maar ik moet zeggen dat ik hier onbewust meer aan heb gehad dan ik dacht. Het helpt ook om af en toe gewoon in het Spaans te denken en het is toch wel een doel geworden om na vijf maanden Spaans te spreken. Tijdens praktijk gingen wij intramusculair (in de spier), subcutaan (onder de huid) en intraveneus (in de ader) leren prikken. Ik ben zelf al twee keer flauwgevallen toen er een infuus werd geprikt dus daar stond ik niet om te springen en toen ik zag hoe die leraar in een arm van een meisje zat te poeren heb ik het gelaten voor wat het is. Misschien stom nu ik de kans had, maar ik werd er zo naar van, ik voelde al dat ik weer tegen de vlakte zou gaan dus ik hoop dat ik op stage de kans krijg om dit nog 100x te doen op verschillende patiënten. Intramusculair en subcutaan prikken vond ik wel heel leuk om te doen en ik vond het niet erg om mij te laten prikken zodat de andere ook konden ervaren en oefenen hoe dat was. Subcutaan deden wij in de bovenarm en intramusculair in de bil. Aan het eind van deze lange dag hebben wij alle handelingen die wij hebben gedaan afgetekend, in totaal waren dat er 10. Dus voordat ik met stage ben begonnen heb ik al zoveel geleerd en afgetekend. Groot voordeel van stage in Spanje!! In de avond gingen alle meiden en Rolf naar een club, maar ik heb ervoor gekozen om in bed te blijven aangezien de dag ervoor ookal erg gezellig en laat was en deze dagen mij best gesloopt hebben. Ik voel mij echt een oma, maar ik moest gewoon bijkomen. Ja mam en pap ik word echt verstandig en oud.

Dag vijf, eigenlijk vandaag vrijdag 9 februari, moeten wij om 12 uur uitgecheckt zijn. Er liggen nog twee meisje naast mij te dromen van hun lange nacht en ik voel me fris en fruitig. Ik heb zin om naar ons eigen huisje te gaan want ik mis dat best wel. Dinsdag hebben Marcela en ik pas ons introductie op stage dus wij gaan nog een lang en rustig weekend tegemoet.
Ik ben heel dankbaar voor deze ervaring, ik heb in 4 dagen zo onwijs veel geleerd en er werd ook constant verteld dat wij op stage alles nog 100x gaan tegenkomen en meer nieuwe dingen gaan leren dus ik kan niet wachten om daar te beginnen.
Een stage in Spanje is voor mij nu al een van de beste ervaringen tijdens mijn opleiding en mijn stage is nog niet eens begonnen.

Heel erg bedankt voor het lezen!
Na mijn eerste stageweek zal ik de volgende blog online zetten.

Adios!


  • 09 Februari 2018 - 09:59

    Ankie Saan:

    Nou je gaat dit wel 5 maanden volhouden
    Leuk verhaal.

  • 09 Februari 2018 - 09:59

    Ad:

    Shanna het is weer een leuk verslag. Blij dat je het zo naar je zin hebt

  • 09 Februari 2018 - 10:02

    Shanna Te Vrede:

    Het filmpje is niet slow motion.. ik was gewoon mega bang

  • 09 Februari 2018 - 10:33

    Karin:

    Lieve Shanna Wat super dat je het zo naar je zin hebt Weer een geweldige en leerzame ervaring Je bestie mist je maar gelukkig spreken jullie elkaar vaak ook al is het op afstand Liefd vanuit het koude Nederland Ik ben nu al benieuwd naar je ervaringen in je eerste stageweek

  • 09 Februari 2018 - 13:11

    Papa:

    Hey lieverd het is heel fijn je verslagen te lezen je beschrijft datgene wat je meemaakt en doet erg goed
    Nof fijner om te lezen dat je de jeugd laat stappen en zelf lekker je bedje induikt
    Ven heel benieuwd hoe je je eerste stage week gaat beleven
    Ik ben echt supertrots op je meissie
    Love xxx papa

  • 09 Februari 2018 - 14:23

    Shawna:

    Trots op jou Meis!
    Zo blij dat je het zo naar je zin hebt!
    ♥️♥️

  • 09 Februari 2018 - 20:05

    Mama:

    Hey lieve schat....super leuk verhaal weer!
    Vind het zo fijn dat je het naar je zin heb.
    Op naar de volgende ervaring!
    Hou van jou! Dikke kus X

  • 15 Februari 2018 - 12:16

    Mitchell:

    super leuk verhaal, ik mis je nu al !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Shanna

Hi lieve mensen, Mijn naam is Shanna en ik studeer verpleegkunde op het mbo college Flevoland. Ik zit nu in mijn derde jaar en de laatste twintig weken ga ik stage lopen in Spanje. Ik ga proberen elke week een blog klaar te hebben zodat ik later alles kan terug lezen en zodat jullie kunnen mee genieten van wat ik allemaal meemaak.

Actief sinds 06 Nov. 2017
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 21257

Voorgaande reizen:

01 Juni 2018 - 05 Augustus 2018

CACgames Barranquilla 2018

29 Januari 2017 - 01 Juli 2017

Stage in Spanje

Landen bezocht: